Co możesz zrobić?
Oznacz bagaż, aby łatwo można było go zidentyfikować (możesz do tego użyć np. naklejki, pokrowca lub etykiety).
Skorzystaj z dostępnych na rynku urządzeń śledzących, dzięki nim już w samolocie będziesz wiedzieć, czy bagaż leci z Tobą.
Po zdaniu bagażu – upewnij się, czy dostałeś etykietę odpowiadającą miejscu Twojego lotu. Jeżeli pracownik się pomylił – zgłoś to od razu.
Podróżując z krótką przesiadką linia lotnicza może nie zdążyć przetransportować Twojego bagażu do kolejnego samolotu. Rozważ przesiadkę z dłuższym czasem oczekiwania.
Planujesz podróż z przesiadką z niskobudżetowym przewoźnikiem? Oni najczęściej nie oferują lotów łączonych. Oznacza to, że musisz odebrać bagaż z taśmy i nadać go ponownie na nowy lot – miej to na uwadze planując swoją podróż. Inaczej bagaż zostanie na pierwszym lotnisku.
Jeżeli rzeczy w Twoim bagażu są warte więcej niż ok. 7500 zł (1288 SDR) – zgłoś to podczas zdawania bagażu i poproś o wydanie specjalnej deklaracji uwzględniającej wartość Twojego bagażu. Usługa ta jest najczęściej dodatkowo płatna. Jeżeli tego nie zrobisz, a bagaż zaginie – nie uzyskasz wyższego odszkodowania niż 1288 SDR.
Uważaj, co przewozisz w bagażu. Zgodnie z Ogólnymi Warunkami Przewozu wielu linii lotniczej – przewoźnik nie odpowiada za niektóre produkty przewożone w bagażu, m.in. (kosztowności i pieniądze, sprzęt elektroniczny, płyny – jeżeli butelka w bagażu się rozbije i poplami resztę rzeczy, linia może odmówić wypłaty odszkodowania, produkty szybko psujące się – np. wyroby spożywcze). Upewnij się, w regulaminie przewoźnika, za co jeszcze przewoźnik nie weźmie odpowiedzialności.
Jak postępować, gdy okaże się, że bagaż nie doleciał?
Przed opuszczeniem strefy tranzytowej – zgłoś to w biurze reklamacji bagażowych. Być może otrzymasz na miejscu informacje, gdzie jest Twój bagaż oraz kiedy do Ciebie dotrze.
Poproś o wydanie raportu PIR – jest to dowód na to, że Twój bagaż nie dotarł.
W czasie oczekiwania na bagaż masz prawo kupić rzeczy pierwszej potrzeby (tj. bielizna, ubranie, środki higieniczne) – zachowaj paragony/faktury i wyślij je w reklamacji w ciągu 21 dni od odbioru bagażu. UWAGA! Linie lotnicze skrupulatnie oceniają, czy zakup był produktem pierwszej potrzeby. Twoje zakupy pierwszej potrzeby mogą być uzależnione od sytuacji.
Linia lotnicza powinna dostarczyć bagaż do wskazanego przez Ciebie miejsca. Podaj je podczas zgłaszania braku bagażu.
Przy odbiorze bagażu – sprawdź, czy nie został uszkodzony oraz czy niczego w nim nie brakuje. Wszelkie nieprawidłowości zgłoś kurierowi, który dostarcza bagaż i poproś o wpisanie tego na protokole odbioru.
Wyślij reklamację w terminie. Zastanawiasz się, jak ją napisać? Skorzystaj z gotowych szablonów - https://konsument.gov.pl/wzory-reklamacji-do-linii-lotniczych/.
Poprzednia
Następna