- Wagony i lokomotywy sfinansowane z KPO będą przeznaczone do obsługi tras praktycznie w całej Polsce. Na mapie połączeń znajdą się duże aglomeracje, jak np. Warszawa, Kraków, Wrocław, Białystok, Gdańsk czy Poznań. Będą to też mniejsze miasta, takie jak Piła, Hajnówka, Lubartów, Sieradz, Krotoszyn, Kalisz, Lubliniec, Zakopane czy Piotrków Trybunalski - podaje Ministerstwo Infrastruktury.
- Dzięki temu dofinansowaniu będziemy mogli zrealizować nasze plany dotyczące rozszerzenia sieci połączeń kolejowych, modernizacji taboru kolejowego, ale przede wszystkim umożliwi nam ono wyjście naprzeciw oczekiwaniom wszystkich tych, którzy chcą podróżować polską koleją. Skorzystanie z tak ogromnych środków nie byłoby możliwe bez wsparcia Komisji Europejskiej oraz zaangażowania Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej. Przede wszystkim jednak nie byłoby to możliwe bez skutecznej polityki rządu, w wyniku której na początku tego roku odblokowaliśmy środki z KPO - poinformował minister Dariusz Klimczak.
Pieniądze zostaną wykorzystane na siedem zadań - dwa związane z zakupem 56 lokomotyw o wartości ponad 1 mld zł oraz pięć dotyczących modernizacji wagonów, których wartość sięga 1,2 mld zł. Warunkiem pozyskania unijnego grantu jest wykonanie wszystkich projektów do połowy 2026 r. - Kontrakty na wagony i na lokomotywy, objęte wsparciem z KPO, będą realizowane wyłącznie w polskich fabrykach - zaznacza ministerstwo. Wśród wymienionych przedsiębiorstw jest m.in. poznańska Fabryka Pojazdów H. Cegielski.























