Przez ostatnie trzy lata ECK zauważa systematyczny wzrost spraw określanych jako „pułapki subskrypcji”. W 2022 było ich 128, rok później 157, a już w 2024, aż 229. Warto zwrócić uwagę, że stronami umów często bywają małoletni użytkownicy. Szczególnie kiedy jedną z akceptowanych metod płatności jest karta kredytowa.
Istnieją firmy, które specjalizują się w rezygnacji z subskrypcji w imieniu swoich klientów, oczywiście za stosowną opłatą. Jeżeli jednak postąpimy zgodnie z poniższymi wskazówkami możemy umowę rozwiązać samodzielnie.
Jak skutecznie zrezygnować z subskrypcji?
Przedsiębiorca powinien określić, jak zrezygnować z umowy i od kiedy zaczyna biec termin wypowiedzenia. Jeżeli wyraźnych wskazówek, jak tego dokonać nie znajdziemy w regulaminie, czy w innym miejscu na stronie internetowej, należy samodzielnie sporządzić dokument uwzględniający nasze dane, datę oraz przejrzystą informację o chęci rezygnacji. I wysłać na dostępny na stronie adres e-mail lub/i adres stacjonarny.
Usunięcie konta użytkownika najczęściej nie powoduje usunięcia zobowiązania.
Jeżeli nie zrezygnujemy z subskrypcji w sposób skuteczny, to przedsiębiorca ma prawo do automatycznego przedłużania umowy. Wówczas opłaty miesięczne mogą być zdecydowanie wyższe niż początkowo np. w okresie próbnym.
Poniżej wzory wypowiedzenia umowy w języku polskim i angielskim.
WYPOWIEDZENIE UMOWY
Niniejszym wypowiadam umowę o płatne, automatycznie przedłużane członkostwo z …………..
Dane:
-
Kraj korzystania z portalu: ………..
-
E-mail zarejestrowany na portalu: ………..
-
Nazwa użytkownika/Przydzielony numer: ………
Z poważaniem
TERMINATION OF THE PAID MEMBERSHIP CONTRACT
I hereby terminate the contract for paid membership concluded with ……….
Specification:
-
Site access country: ……………
-
E-mail registered on the site: ………………..
-
User name/Assigned number: …………….
Yours faithfully,
Co z prawem do odstąpienia w ciągu 14 dni?
Jak najbardziej nam przysługuje. Pamiętajmy jednak że, skorzystanie z prawa odstąpienia od umowy, będzie oznaczało konieczność zapłaty za świadczenia spełnione do tego momentu.
UWAGA! Często nie są to firmy z Polski.
Choć dany portal jest prowadzony w języku polskim, zdarza się, że umowę zawieramy z podmiotem zagranicznym. Europejskie Centrum Konsumenckie, działające przy UOKiK, bezpłatnie i polubownie pomaga konsumentom w rozwiązaniu ich transgranicznych sporów z przedsiębiorcami z innego kraju Unii Europejskiej, Norwegii, Islandii i Wielkiej Brytanii. Zgłoś się po pomoc lub poradę: https://konsument.gov.pl/skarga-do-eck/.























